2021. 4.
2021 100 Films 100 Posters
전주국제영화제 주최, 『GRAPHIC』 주관의 전시 «100 Films 100 Posters — 2021»의 비주얼 아이덴티티와 큐레이션을 맡았습니다. ‘영화와 포스터의 만남’이라는 전시의 핵심을 어두운 곳에서 빛나는 가로 스크린과 밝은 곳에서 감상하는 세로 포스터의 대비로 단순하고 직관적으로 시각화했습니다. 이번 전시의 큐레이션을 진행한 황상준은 포스터를 그래픽 디자이너만의 영역으로 한정하지 않고 다양한 시각 창작자를 초청해 그 지평을 확장하고자 했습니다. 🎥🎨
BOWYER was responsible for the visual identity and curation of 100 Films 100 Posters — 2021, an exhibition hosted by the Jeonju International Film Festival and organized by GRAPHIC. The exhibition’s central theme — “the meeting of film and poster” — was expressed in a simple and intuitive contrast between the horizontal glow of a cinema screen in the dark and the vertical form of a poster viewed in the light. In curating the exhibition, Hwang Sangjoon sought to expand the scope of posters beyond the domain of graphic designers by inviting a diverse range of visual creators. 🎥🎨
큐레이터 코멘트:
올해로 일곱 번째를 맞이하는 ‘100 Films 100 Posters’가 이곳, 팔복예술공장에서 관객과 만나게 되었다. 전례 없는 팬데믹 시기에 저마다 홍역을 치르고 나온 104개의 포스터는 수많은 창작자가 각지에서 꿈틀대고 있음을 보여준다. 먼저 이 글이 선언적으로 보이거나 어떠한 권위를 갖지 않기 바란다. 그 이유는 ‘100 Films 100 Posters’가 창작자들의 자발적인 참여에서 비롯되며 관습에서 벗어난 자유로운 해석으로 그 생명력을 유지하고 있기 때문이다. 올해 전시에는 이러한 정신을 따르고 무엇보다 이 전시가 또 다른 관습이 되지 않도록 노력했다. 포스터를 그래픽 디자인의 전유물로 쉽게 생각하지만, 이미지를 구성하는 면면에 사진이 있고 그림이 있듯, 포스터는 포토그래피, 일러스트레이션이기도 하다. 이런 관점에서 올해 ‘100 Films 100 Posters’에는 그래픽 디자인 이외의 분야에서 활동하는 창작자를 많이 초대해 표현의 지평을 확장하고자 했다. 해를 거듭할수록 다채롭게 변모하는 영화제와 포스터 디자인을 함께 조망할 수 있는 이 공간에서 창작자들은 물론 관람객 모두 영화와 이미지를 즐기는 시간이 되길 기대한다. 전시장에서의 경험이 ‘영화의거리’에서, 전주의 카페와 가맥집에서 생산적인 대화로 이어지는 장면도 상상해 본다.
Curator’s Comment:
Now in its seventh year, 100 Films 100 Posters meets audiences here at the Palbok Art Factory. The 104 posters, each forged in the wake of an unprecedented pandemic, reveal that countless creators are stirring across different places. I hope this text is not read as a declaration or an assertion of authority. That is because 100 Films 100 Posters draws its vitality from the voluntary participation of its creators and from interpretations that break free from convention. For this year’s exhibition, we sought to honor that spirit — and, above all, to ensure that the exhibition itself does not become another convention. While posters are often considered the exclusive domain of graphic design, just as images are composed of photography and illustration, so too can posters be photography and illustration. From this perspective, this year’s 100 Films 100 Posters invited many creators working outside the field of graphic design to broaden the horizon of expression. In this space, where one can take in both the evolving film festival and the ever-changing landscape of poster design, I hope creators and visitors alike will enjoy the meeting of film and image. I can also imagine the experience in the exhibition hall sparking productive conversations on “Film Street,” in Jeonju’s cafés, and at its famous gamaek pubs.
의뢰 Client:
전주국제영화제Jeonju International Film Festival
큐레이션 Curation:
황상준
Hwang Sangjoon
디자인 Design:
이화영
Lee Hwayoung
작업범위 Work Scope:
전시 큐레이션, 비주얼 아이덴티티 디자인, 포스터, 리플렛, 각종 홍보물 디자인
Curation for exhibition; visual identity design; graphic design for poster, leaflet, various promotion materials